miercuri, 28 septembrie 2011

Decalogul răbdării

Nu e prima dată când cineva ajunge la Cugetările Pietrei căutând asta. Destul de interesant, nicăieri pe internet  nu se regăseşte această expresie. Nu în română, nu în engleză, nu în latină.
Dar vorbim despre răbdare. Eu nu am. M-am născut cu un neastâmpăr frate cu sindromul obsesiv-compulsiv. Munceşte-mă până la epuizare, dar nu îmi cere să aştept. Umblu cu o şurubelniţă metaforică în mână, să strâng şuruburile obiectelor, situaţiilor şi minţilor ce îmi ies în cale, să le aduc la ora exactă.
Privind la broderiile, bijuteriile sau picturile mele, câte unul se trezeşte vorbind: "Vaaaai, câtă răbdare ai!". Mă uit urât. Nu fac lucrurile cu răbdare, ci cu pasiunea şi cu frenezia unui "acum" perpetuu.
Când eram mică şi chiar mai impulsivă decât acum citeam mormane de cărţi de "modelare personală" şi alte tâmpenii americăneşti. Un sfat era destul de simpatic: înainte de a avea o reacţie, numără până la 10. Număr repede, înghiţind cifre. Pierd ideea şi e şi mai rău. Aşa că mă las în nerăbdarea mea. Măcar asta garantează că nu voi fi acuzată de viclenie.

Vă dau un Decalog. Dar nu unul al răbdării, ci unul al lui Acum:

 Decalogul lui Acum:

1: Râzi cu capul lăsat pe spate, cu muşchii corpului relaxaţi, până când te dor diafragma şi muşchii Rizorius.
2. Plângi cu poftă, cu sughiţuri, cu muci, singur sau cu public, până la epuizare.
3: Analizează prelung felul în care crengile copacilor se proiectează pe cer, nuanţele ţiglei de pe acoperiş, tonul de albastru al depărtării, turcoazul cerului la răsărit, geometria complexă a stolului de ciori, dezordinea părului persoanei iubite. Şi realizează că nimeni nu le poate vedea exact ca tine.
4: Cântă. Cântă în baie, pe stradă, în autobuz, la focul de tabără. Da. Ştiu că nu ai voce. Nici eu.
5.Iubeşte oamenii. Cu toată fiinţa ta, până la abandon.Dar doar pe cei care merită.
6. Urăşte. Dar numai un pic.
7. Trecutul e trecut. Învaţă din el şi lasă-l în urmă. Nu căra melancolii, amintiri şi regrete. E ca şi cum ai merge la mare cu toate puloverele, costumul de sky, biblioteca, fotoliul bunicii, setul de oale Tefal şi noptiera de lângă pat. Posibil să nu mai găseşti costumul de baie.
8: Viitorul se va întâmpla indiferent dacă stai tu să analizezi toate posibilităţile multiversului. "Ce-ar fi dacă" şi "Poate că" sunt duşmanii momentului Ăstuia.
9. Nu fă lucruri care nu îţi plac de dragul cuiva. Eu nu aş suporta să văd persoana iubită chinuidu-se să îndure ceva ce nu îi place doar ca să îmi facă mie plăcere.
10: Fă sacrificii. Pentru viitor, pentru cei dragi, pentru artă, dacă e nevoie. Dar cu măsură. Nu te lăsa anihilat, pentru că eşti unul singur. Unde mai găsesc eu altul ca tine pentru clasor?

Acum mă aşteaptă somnul, iar apoi o altă dimineaţă pe nemestecate, cu un "iiiiiuuuuuuu, ce târziu e, iar întârziuuuuu" şuierat Dopplerian în timp ce lucrurile din depărtare capătă o nuanţă de albastru.

Un comentariu: